State of Fashion sluit succesvol met 27.500 bezoekers

24 juli '18

Op zondag 22 juli om 18.00 uur sloot de eerste editie van het internationale mode evenement State of Fashion haar deuren. Curator José Teunissen startte in 2018 een zoektocht naar oplossingen voor een duurzamere toekomst van de mode-industrie getiteld “searching for the new luxury”. Ruim 27.500 bezoekers uit binnen- en buitenland namen deel aan deze zoektocht, door de tentoonstelling te bezoeken of deel te nemen aan één van de ruim 50 evenementen. De Arnhemse Melkfabriek, de hoofdlocatie van State of Fashion, sloot zondag haar deuren, maar al in het najaar van 2018 krijgt de tentoonstelling “searching for the new luxury” een vervolg in Wageningen en Eindhoven

Vak- en breed publiek

Bezoekers loofden de rijkheid aan ideeën in de tentoonstelling, de combinatie van locatie en ontwerp, en vooral ook de toegankelijkheid van het verhaal. Een internationaal vakpubliek bezocht het Fashion Colloquium, een internationale conferentie door ArtEZ University of the Arts i.s.m State of Fashion, die plaatsvond voorafgaand aan het openingsweekend van de tentoonstelling. Maar ook andere spelers droegen bij aan de zoektocht van nieuwe definities van luxe: ruim 30 organisaties (waaronder Modint, het Ministerie van OC&W, Alliander en Rabobank) hielden op State of Fashion bijeenkomsten.

State of Fashion toonde ook dat algemeen publiek te porren is om mee te denken over de toekomst van mode. In samenwerking met key partners Museum Arnhem en Fashion + Design Festival Arnhem, maar ook met o.a. het Openluchtmuseum, Rozet en Filmhuis Focus ontdekte een breed publiek van geïnteresseerden dat een duurzame toekomst dichterbij is dan we denken.

State of Fashion, nu en in de toekomst

Met State of Fashion 2018 | searching for the new luxury is een uniek platform gecreëerd, waarmee Arnhem zich opnieuw profileert als modestad. Gesteund door Gemeente Arnhem, Provincie Gelderland, het Ministerie van OC&W, verschillende fondsen en sponsoren en in nauwe samenwerking met ArtEZ University of the Arts en Wageningen University & Research toonde State of Fashion een nieuwe generatie ontwerpers die zich aftekent aan de horizon: de visionaire maker die zich laat leiden door experiment, die zich laat inspireren door de mogelijkheden van materialen en nieuwe technologieën, en die gericht is op samenwerken met soms verrassende partijen in zijn/haar omgeving.

State of Fashion 2018 sluit haar eerste editie succesvol af. Het sterke inhoudelijke programma in combinatie met een gedegen organisatie wekte de interesse van 27.500 bezoekers en een veelvoud aan nationale en internationale media. Door financieel voorzichtig in te zetten en door behoedzaam management kan State of Fashion ook financieel gezien positief afgesloten worden.

Het opgebouwde (inter)nationale, regionale en lokale netwerk en vertrouwen biedt veel positieve vooruitzichten voor de toekomst. De komende maanden staan in het teken van evalueren met partners, en vooruitkijken naar de toekomst. In september zal een deel van de tentoonstelling, de tussentijdse resultaten van het onderzoek The Future of Living Materials van ArtEZ University of the Arts en Wageningen University & Research, doorreizen en te zien zijn in Wageningen (vanaf 4 september) en gedurende de Dutch Design Week (20 - 28 oktober) in Eindhoven